Cari Dakwah

Tips 10 malam terakhir Ramadhan oleh Sheikh Chowdhury

Baca Juga :

Fotodakwah.com -


Tips 10 malam terakhir Ramadhan oleh Sheikh Tawfique Chowdhury

1.Mula dengan niat yg bersih & tulus. Jika sampai hari ini ibadah terasa belum maksima, bersiaplah untuk memaksimakannya. Jika benar2 ingin memperbaikinya, masih ada waktu!

2.Baca tafsir surah AlQadr & fahami apa yg sebenarnya terjadi pada malam lailatulqadar. Anda akan merasakan keagungan & kekuatannya, insyaAllah.

3.Jangan menunggu hingga malam ke 27 untuk mengerahkan segalanya. Setiap malam dari 10 malam terakhir harus jadi target anda. Jangan sampai lailatulqadar berlalu begitu saja.

4.Jangan terikut-ikut dengan kegiatan2 yg diada2kan (bid'ah) oleh kelompok2 tertentu. Ikut sunnah Nabi s.aw. Tuntunan baginda mudah: "Sesiapa yg berjaga & berdoa pada malam laylatulqadar dengan penuh iman & mengharap akan ganjarannya, dosa2nya yg telah lalu akan diampuni." 5.Hafal doa malam lailatulqadar yang diajarkan Rasulullah: "Allaahumma innaka 'afuwwun tuhibbul 'afwa fa' fu'anni"

6.Siapkan senarai pendek doa-doa untuk dimohon. Ini adalah waktu yg sangat istimewa bagi seorang hamba. Pilihlah doa-doa terbaik untuk agamamu, dunia akhiratmu, keluargamu & saudara2 muslimmu.

7.Tidur sebentar waktu siang jika berkesempatan. Jagalah perutmu agar tidak terlalu kenyang & tidur awal setelah isyak & tarawih. Lalu bangunlah untuk beribadah.

8.Jangan lupa keluargamu! Rasulullah membangunkan para isterinya pada malam2 ini. Anak2 juga diajak beribadah. Beri semangat & motivasikan mereka!

9.Cara berpakaian & mempersiapkan diri mempengaruhi psikologi. Pakailah pakaian yg terbaik ketika beribadah.

10.Pilihlah ruang khusus yang selesa untuk beribadah, samada di masjid atau di rumah.

11.Ini BUKAN malam untuk post status di FB, twitter atau media sosial apapun. Biarlah ia menjadi rahsia indah antara hamba dengan Rabbnya.

12.Jika mengantuk, maka pelbagaikan bentuk ibadah antara solat, berdoa dan membaca Quran.

13.Sabar adalah kuncinya. 10 malam terakhir mungkin sangat meletihkanmu. Sabar kerana hikmahnya terlalu indah buatmu.

14. Ini yang paling penting : husnudzhon lah kepada ALLAH. Dia Maha Pemurah. Jika anda berharap yang terbaik, Dia akan memberi yang terbaik buatmu. Yakinlah kepadaNya!
Follow akun sosial media Foto Dakwah, klik disini

Klik disini untuk sedekah dakwah, untuk membantu dakwah kami

Share Artikel Ini

Related Posts

There is no other posts in this category.

Comments
0 Comments