Cari Dakwah

Hadist munkar : wajah Nabi bercahaya didalam gelap

Baca Juga :

Fotodakwah.com -

 



 

——

 •• Hadits Munkar (Dha'if Jiddan) ---------

 📌 Berkata A'isyah radhiyallahu'anhuma: “Aku pernah menjahit baju di kamarku , tiba² lampu mati, sehingga kamar menjadi gelap dan jarum terjatuh. Ketika aku coba meraba raba mencari jarum itu , tiba² Rasulullah datang kepadaku dari pintu bilik . Baginda mengangkat lampu dan wajahnya . Demi Allah yang tiada Tuhan selainnya , sesungguhnya telah terang setiap penjuru bilik dengan cahaya wajah Baginda sehinggalah aku dapat menjumpai kembali jarumku , kerana nur yang memancar. Kemudian aku menghadap kepadanya , lalu aku berkata: “Engkau lebih mulia daripada ayah dan ibuku wahai Rasulullah .

 Sungguh terang cahaya wajahmu” Rasulullah bersabda: “Wahai Aisyah , rugi besar kepada sesiapa yang tidak dapat melihatku pada hari Kiamat” Aku bertanya: “Siapakah yang tidak boleh melihat engkau pada hari Kiamat wahai Rasulullah?” Baginda menjawab kali kedua dengan jawapan yang sama. Aku bertanya lagi: “Siapakah yang tidak boleh melihat engkau pada hari Kiamat wahai Rasulullah ?” Lalu Baginda menjawab: “Mereka yang ketika namaku disebut di sisi mereka, dia tidak berselawat ke atasku”

 📚 (HR. Ibnu Asakir dalam Tarikhnya 3/310, dan Irsyadul Ibad hal. 65) Hadits Ini Munkar lagi Batil. Dalam sanadnya terdapat perawi bernama "Mas’adah bin Bakar". Sementara Imam Adz-Dzahabi menilainya Palsu 

📚 (Mizan al-i’tidal 4/98) Dan Syeikh Utsman Khamis berkata Haditsnya Tidak Ada Asal. ■ Adapun potongan Akhir hadits diatas telah datang dalam hadits yang hasan berikut: 

📌 Dari Abu Hurairah, Rasulullah ﷺ bersabda: “Sungguh celaka, orang yang disebut namaku di sisinya lantas ia tidak bershalawat untukku”

 📚 (HR. Tirmidzi no. 3545. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan sanad hadits ini hasan) 

📌 Dari ‘Ali bin Abi Tholib, ia berkata, Rasulullah ﷺ bersabda: “Orang yang disebut pelit adalah orang yang ketika disebut namaku di sisinya lalu ia tidak bershalawat untukku.” 

📚 (HR. Tirmidzi no. 3546. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan sanad hadits ini hasan) Allahu'alam ---------- 

Follow akun sosial media Foto Dakwah, klik disini

Klik disini untuk sedekah dakwah, untuk membantu dakwah kami

Share Artikel Ini

Related Posts

Comments
0 Comments